JAK I GDZIE SPRZEDAWAĆ RĘKODZIEŁO,
CZYLI JAK ZARABIAĆ NA SWOJEJ PASJI?
Zapewne czytasz ten wpis, bo tworzysz rękodzieło, lub zastanawiasz się nad spróbowaniem swoich sił w tym kierunku. Zgadłam? Będąc rękodzielnikiem z dłuższym lub krótszym stażem, chcemy przekuć nasze hobby w dochodowy biznes. Przecież każdy z nas chciałby być doceniony za swoją pracę w odpowiedni sposób, również ten finansowy.
Większość z nas niejednokrotnie zadaje sobie pytania typu:
– Gdzie i w jaki sposób mogę sprzedać swoje ręcznie robione przedmioty?
– Jak dotrzeć do nowych klientów zainteresowanych handmade?
– Jak mogę zwiększyć sprzedaż swojego rękodzieła?
– Czy sprzedaż rękodzieła w internecie to jedyna opcja?
– Czy praca w domu nad rękodziełem może być dochodowym zajęciem?
Jeśli chodzą Ci po głowie te lub podobne pytania zapraszamy do lektury, bo poniższy wpis będzie na nie odpowiedzią.
Rękodzielnik może zarobić na swojej pasji na kilka sposobów:
3) PLATFORMY SPRZEDAŻOWE Z RĘKODZIEŁEM TZW. MARKETPLACE
4) TARGI I JARMARKI RĘKODZIELNICZE
5) SKLEPY STACJONARNE Z RĘKODZIEŁEM I NIE TYLKO
6) WSPÓŁPRACA Z FIRMAMI I INSTYTUCJAMI
8) BLOGOWANIE I PORADNIKI WIDEO (VLOGGING)
Kliknij w podpunkt, aby rozwinąć jego treść.
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Dzisiejsze technologie dają nam możliwość budowania marki i rozpoznawalności poprzez media społecznościowe, nie ruszając się nawet z domu. Podczas budowania własnego contentu, który musi być ciekawy oraz interesujący dla potencjalnego klienta, musisz przygotować się na mnóstwo pracy. Ten sposób docierania do klientów będzie wymagał od Ciebie systematyczności, kreatywności, a także odpowiednich umiejętności między innymi robienia zdjęć oraz pisania ciekawych treści. Mile widziane będą również takie umiejętności jak: śledzenie aktualnych trendów, umiejętność nawiązywania kontaktów z klientami i innymi twórcami oraz chęć do podejmowania nowych wyzwań i działań, dostosowując swój kontent do aktualnych trendów, które stale się zmieniają. W tego typu contencie ważne jest również pokazywanie ludzkiej twarzy swoich prac, poprzez dzielenie się z klientami, kadrami zza kulis naszej pracy oraz z pracowni. W końcu za każdym ręcznie robionym przedmiotem stoi człowiek – ważne, aby klienci o tym wiedzieli.
Warto świadomie wykorzystywać social media, obserwując analitykę naszych treści i działań, śledząc to, co podoba się naszym obserwatorom, a co nie. W internecie można łatwo zbudować swoją markę, ale równie łatwo można ją zniszczyć.
Najbardziej popularnymi miejscami, gdzie możemy trafić do potencjalnych klientów rękodzieła, są:
TikTok
Powyższe serwisy to od lat miejsca, gdzie styka się świat Rękodzielników, potencjalnych klientów i fanów handmade.
Warto korzystać z tych serwisów w celu budowania swojej marki.
WŁASNY SKLEP INTERNETOWY
Ten sposób dość często jest bezpośrednio powiązany z poprzednim podpunktem. Zwykle rękodzielnicy odsyłają zainteresowanych zakupem klientów z social medii do własnego sklepu, gdzie klient może zobaczyć produkt, przeczytać jego opis oraz finalnie dodać przedmiot do koszyka i sfinalizować zakup. O ile sklep internetowy to duże ułatwienie, które nie angażuje nas w sprzedaż aż tak bardzo, a nasze produkty dostępne są do sprzedaży 24 godziny 7 dni w tygodniu, to musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Na początku musimy włożyć dużo pracy w budowanie sklepu, zaczynając od wybrania hostingu, kończąc na regulaminach i innych dokumentach. Czynności, jakie musimy wykonać na starcie tworzenia strony oraz w późniejszych etapach jest mnóstwo, nie będziemy tutaj wymieniać i opisywać ich wszystkich, bo o tym mógłby powstać osobny wpis (i to bardzo, bardzo obszerny). Warto nie zapominać, że w prowadzeniu własnego sklepu ważnymi aspektami są także: pozycjonowanie treści tzw. SEO, Link building, szybkość i waga strony, UX/UI, reklamy i nie tylko. Te wszystkie elementy składają się w jedną całą układankę, która pozwala nam dotrzeć do potencjalnych klientów. Sklep sam w sobie nie przyciągnie klientów bez naszej pracy. Należy pamiętać, że bez odpowiednich działań nasz sklepik online przepadnie w gąszczu tysięcy innych sklepów. To my musimy wykonać pracę (lub zlecić ją komuś innemu), aby przyciągnąć klientów do naszego serwisu.
Pamiętaj, własny sklep internetowy z handmade to duże ułatwienie, ale również duży obowiązek!
Jeśli mimo wszystko chcesz spróbować z własnym sklepem online, polecamy przyjrzeć się i poczytać o poniższych rozwiązaniach i systemach:
Shoper / Shople / IdoSell i inne rozwiązania typu SaaS
WordPress/Woocommerce
PLATFORMY SPRZEDAŻOWE Z RĘKODZIEŁEM TZW. MARKETPLACE
Marketplace to platforma, w której dostajemy dostęp do Panelu zarządzania swoim kontem, gdzie możemy dodawać i edytować produkty, opisy oraz śledzić pojawiające się zamówienia. Najpopularniejszym tego typu serwisem w Polsce jest Allegro.pl. Z kolei wśród platform marketplace dla handmade, najpopularniejsza jest Pakamera.pl (dla przykładu za granicą prym wiedzie Etsy.com). System marketplace dla najprostszego zobrazowania to taka galeria handlowa, w której poza naszym sklepem są także inne sklepy. My dbamy o nasz sklep i produkty, a administratorzy marketplacu, dbają o przyciągniecie klientów i wszelkie aspekty techniczne, pobierając przy tym oczywiście odpowiednią opłatę. Zwykle jest to prowizja od sprzedaży wynosząca w granicach 16-25% w zależności od platformy i jej polityki. Żeby nie było też tak kolorowo, to warto wspomnieć, że zwykle trzeba przejść wstępną weryfikację oraz podpisać umowę (nie zawsze).
Podejmując współpracę z marketplacem, warto zwrócić uwagę i podpytać o działania administratorów serwisu w celu przyciągnięcia klientów, przejrzeć treści na ich social mediach, sprawdzić jakość reklam, częstotliwość organizowanych akcji promocyjnych i ogólną popularność serwisu w sieci. Zwróć również uwagę na dostępne produkty w ofercie marketplacu oraz ich ilość. Niektóre serwisy mają przewagę jednych produktów na przykład biżuterii lub mieszają produkty vintage z handmade. Zastanów się, do jakiej grupy docelowej trafia taka platforma i czy Twoje produkty wpisują się w jej asortyment, a także co najważniejsze czy chcesz być częścią tego miejsca.
Popularne platformy sprzedażowe z handmade oraz te, które warto sprawdzić:
pakamera.pl
art-madam.pl
decobazaar.com
rudaklara.pl
artistroom.pl
artillo.pl
kuferart.pl
malafabryczka.pl
pinkpillow.com.pl
artyferia.pl
damitu.pl
Etsy.com (serwis zagraniczny, ale dostępny również w języku polskim)
allegro.pl / allegrolokalnie.pl
olx.pl
TARGI I JARMARKI RĘKODZIELNICZE
Rękodzielnik może również wystawiać swoje produkty na targach i jarmarkach, które odbywają się w całej Polsce. Kalendarz nadchodzących wydarzeń rękodzielniczych możesz śledzić w naszym kalendarzu:
SKLEPY STACJONARNE Z RĘKODZIEŁEM I NIE TYLKO
To pomysł dla rękodzielników, którzy zastanawiaj się, czy sprzedaż rękodzieła może odbywać się tylko w internecie? O tuż nie!
W całej Polsce istnieje mnóstwo sklepów stacjonarnych z rękodziełem, a także sklepy z pamiątkami, prezentami, produktami regionalnymi czy Zero Waste. Takie sklepy również podejmują współpracę z Twórcami. Wystarczy zastanowić się, gdzie może pasować nasz produkt i poszukać w internecie danych kontaktowych do sklepu. Warto skontaktować się i podpytać o ewentualną współpracę oraz zasady tej współpracy.
WSPÓŁPRACA Z FIRMAMI I INSTYTUCJAMI
Tworzysz produkty związane z danym regionem, nawiązujące do sztuki ludowej? Może muzeum lub inna instytucja kulturalna byłaby chętna do podjęcia z Tobą współpracy i zaprezentowania Twoich dzieł.
Tworzysz produkty, które świetnie pasują na prezent? Coraz więcej firm obdarowując swoich pracowników, stawia na oryginalność prezentów i dlatego wybiera rękodzieło.
Tworzysz coś fajnego i uważasz, że może sprawdzić się jako dodatek lub forma podziękowania? Salony beauty lubią obdarowywać klientki drobnymi, aczkolwiek unikalnymi prezentami.
Hotele, Bary, Restauracje i wiele innych firm podejmuje współprace z rękodzielnikami.
Rękodzieło to jakość i oryginalność – coraz więcej ludzi to docenia.
Ty również uwierz w siebie i spróbuj!
KURSY I WARSZTATY
Jesteś rękodzielnikiem z doświadczeniem lub masz „fach w rękach”, nie bój się stać nauczycielem i pokazać innym osobom dane techniki czy sposoby tworzenia dekoracji. Coraz mniej ludzi jest technicznych i z chęcią uczęszczają na warsztaty szycia, szydełkowania, tworzenia z gliny i innych rękodzielniczych technik. Od dawna wiadomo, że rękodzieło to również świetny sposób na wyciszenie i odprężenie się. Nauka w przyjemnej atmosferze, w gronie fajnych nowo poznanych ludzi, to podwójna radość.
Firmy coraz chętniej zamiast zwykłych imprez integracyjnych, organizują swoim pracownikom kreatywne warsztaty między innymi z rękodzieła.
Ale zaraz zaraz, mówimy tylko o warsztatach stacjonarnych, a co z kursami online które można stworzyć i sprzedawać w dziesiątkach, setkach czy tysiącach? Proste kursy typu: Od czego zacząć makramę? czy Jak zrobić torebkę ze sznurka? i tym podobne cieszą się sporą popularnością. Pamiętaj, że przy tworzeniu poradników warto być jasnym i konkretnym w przekazywanej wiedzy, tak aby trafiać zarówno do osób zaawansowanych, jak i tych początkujących.
BLOGOWANIE I PORADNIKI WIDEO (VLOGGING)
Czy kochasz rękodzieło i lubisz się dzielić ze swoimi obserwatorami relacjami zza kulis swojej pracy? Czemu by nie dzielić się tego typu kadrami i opowieściami dla szerszej publiczności? Zacznij prowadzić Bloga lub Vloga (blog wideo np. na Youtube). Opowiadaj o swoich rękodzielniczych problemach, edukuj swoich czytelników, pokaż proste techniki, aby inni mogli uczyć się od Ciebie.
Choć złota era blogów już minęła i nie są one już tak popularne, jak kiedyś, to w połączeniu z social mediami lub własnym sklepem online nadal są ważną gałęzią marki i miejscem docierania do klientów. Na blogu można zarabiać poprzez Link building, wpisy sponsorowane, Google AdSense, programy partnerskie i sieci afiliacyjne. Nie musisz korzystać z tego wszystkiego i wbrew obiegowej opinii wcale nie musisz reklamować produktów wątpliwej jakości. Decyzje należą tylko i wyłącznie do Ciebie, jeśli korzystasz z jakiegoś produktu i wiesz, że jest dobry, to czemu nie polecić go swoim czytelnikom.
Ważne, aby być fair wobec swoich czytelników lub widzów!
PODSUMOWANIE
Mamy nadzieję, że przedstawione pomysły sprawdzą się w Twoim przypadku i pozwolą Ci na przekucie pasji w dochodowy biznes. Wiadomo nic nie dzieje się od razu, dlatego bądź gotowa/y na ogrom pracy i cierpliwość w przemyślanych działaniach, aby dojść do miejsca, o którym marzysz.
To jak nadal nie masz pomysłów na zarabianie na swojej pasji?
Przeczytaj również :
Koniec. Milena z pink×pillow