Logo Sklepu pinkpillow.com.pl

– Różowy Blog –

Rękodzieło × Dekoracje × Porady

JAK I GDZIE SPRZEDAWAĆ RĘKODZIEŁO,

CZYLI JAK ZARABIAĆ NA SWOJEJ PASJI?

Zapewne czytasz ten wpis, bo tworzysz rękodzieło, lub zastanawiasz się nad spróbowaniem swoich sił w tym kierunku. Zgadłam? Będąc rękodzielnikiem z dłuższym lub krótszym stażem, chcemy przekuć nasze hobby w dochodowy biznes. Przecież każdy z nas chciałby być doceniony za swoją pracę w odpowiedni sposób, również ten finansowy.

Myślenie - Grafika 

Większość z nas niejednokrotnie zadaje sobie pytania typu:

– Gdzie i w jaki sposób mogę sprzedać swoje ręcznie robione przedmioty?

– Jak dotrzeć do nowych klientów zainteresowanych handmade?

– Jak mogę zwiększyć sprzedaż swojego rękodzieła?

– Czy sprzedaż rękodzieła w internecie to jedyna opcja?

– Czy praca w domu nad rękodziełem może być dochodowym zajęciem?

 

Jeśli chodzą Ci po głowie te lub podobne pytania zapraszamy do lektury, bo poniższy wpis będzie na nie odpowiedzią.

Gdzie sprzedawać rękodzieło - Różowy Blog
 

Rękodzielnik może zarobić na swojej pasji na kilka sposobów:

1) MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

2) WŁASNY SKLEP INTERNETOWY

3) PLATFORMY SPRZEDAŻOWE Z RĘKODZIEŁEM TZW. MARKETPLACE

4) TARGI I JARMARKI RĘKODZIELNICZE

5) SKLEPY STACJONARNE Z RĘKODZIEŁEM I NIE TYLKO

6) WSPÓŁPRACA Z FIRMAMI I INSTYTUCJAMI

7) KURSY I WARSZTATY

8) BLOGOWANIE I PORADNIKI WIDEO (VLOGGING)

Kliknij w podpunkt, aby rozwinąć jego treść.

Social media - Grafika

 

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Dzisiejsze technologie dają nam możliwość budowania marki i rozpoznawalności poprzez media społecznościowe, nie ruszając się nawet z domu. Podczas budowania własnego contentu, który musi być ciekawy oraz interesujący dla potencjalnego klienta, musisz przygotować się na mnóstwo pracy. Ten sposób docierania do klientów będzie wymagał od Ciebie systematyczności, kreatywności, a także odpowiednich umiejętności między innymi robienia zdjęć oraz pisania ciekawych treści. Mile widziane będą również takie umiejętności jak: śledzenie aktualnych trendów, umiejętność nawiązywania kontaktów z klientami i innymi twórcami oraz chęć do podejmowania nowych wyzwań i działań, dostosowując swój kontent do aktualnych trendów, które stale się zmieniają. W tego typu contencie ważne jest również pokazywanie ludzkiej twarzy swoich prac, poprzez dzielenie się z klientami, kadrami zza kulis naszej pracy oraz z pracowni. W końcu za każdym ręcznie robionym przedmiotem stoi człowiek – ważne, aby klienci o tym wiedzieli.

Warto świadomie wykorzystywać social media, obserwując analitykę naszych treści i działań, śledząc to, co podoba się naszym obserwatorom, a co nie. W internecie można łatwo zbudować swoją markę, ale równie łatwo można ją zniszczyć.

Najbardziej popularnymi miejscami, gdzie możemy trafić do potencjalnych klientów rękodzieła, są:

Facebook - Logo - Grafika

Facebook

Instagram - Logo - Grafika

Instagram

TikTok - Logo - Grafika

TikTok

Pinterest - Logo - Grafika

Pinterest

Powyższe serwisy to od lat miejsca, gdzie styka się świat Rękodzielników, potencjalnych klientów i fanów handmade.

Warto korzystać z tych serwisów w celu budowania swojej marki.

 Sklepy internetowe - Grafika

 

WŁASNY SKLEP INTERNETOWY

Ten sposób dość często jest bezpośrednio powiązany z poprzednim podpunktem. Zwykle rękodzielnicy odsyłają zainteresowanych zakupem klientów z social medii do własnego sklepu, gdzie klient może zobaczyć produkt, przeczytać jego opis oraz finalnie dodać przedmiot do koszyka i sfinalizować zakup. O ile sklep internetowy to duże ułatwienie, które nie angażuje nas w sprzedaż aż tak bardzo, a nasze produkty dostępne są do sprzedaży 24 godziny 7 dni w tygodniu, to musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Na początku musimy włożyć dużo pracy w budowanie sklepu, zaczynając od wybrania hostingu, kończąc na regulaminach i innych dokumentach. Czynności, jakie musimy wykonać na starcie tworzenia strony oraz w późniejszych etapach jest mnóstwo, nie będziemy tutaj wymieniać i opisywać ich wszystkich, bo o tym mógłby powstać osobny wpis (i to bardzo, bardzo obszerny). Warto nie zapominać, że w prowadzeniu własnego sklepu ważnymi aspektami są także: pozycjonowanie treści tzw. SEO, Link building, szybkość i waga strony, UX/UI, reklamy i nie tylko. Te wszystkie elementy składają się w jedną całą układankę, która pozwala nam dotrzeć do potencjalnych klientów. Sklep sam w sobie nie przyciągnie klientów bez naszej pracy. Należy pamiętać, że bez odpowiednich działań nasz sklepik online przepadnie w gąszczu tysięcy innych sklepów. To my musimy wykonać pracę (lub zlecić ją komuś innemu), aby przyciągnąć klientów do naszego serwisu.

Pamiętaj, własny sklep internetowy z handmade to duże ułatwienie, ale również duży obowiązek!

Jeśli mimo wszystko chcesz spróbować z własnym sklepem online, polecamy przyjrzeć się i poczytać o poniższych rozwiązaniach i systemach:

Shoper / Shople / IdoSell i inne rozwiązania typu SaaS

WordPress/Woocommerce

 Marketplace - Grafika

 

PLATFORMY SPRZEDAŻOWE Z RĘKODZIEŁEM TZW. MARKETPLACE

Marketplace to platforma, w której dostajemy dostęp do Panelu zarządzania swoim kontem, gdzie możemy dodawać i edytować produkty, opisy oraz śledzić pojawiające się zamówienia. Najpopularniejszym tego typu serwisem w Polsce jest Allegro.pl. Z kolei wśród platform marketplace dla handmade, najpopularniejsza jest Pakamera.pl (dla przykładu za granicą prym wiedzie Etsy.com). System marketplace dla najprostszego zobrazowania to taka galeria handlowa, w której poza naszym sklepem są także inne sklepy. My dbamy o nasz sklep i produkty, a administratorzy marketplacu, dbają o przyciągniecie klientów i wszelkie aspekty techniczne, pobierając przy tym oczywiście odpowiednią opłatę. Zwykle jest to prowizja od sprzedaży wynosząca w granicach 16-25% w zależności od platformy i jej polityki. Żeby nie było też tak kolorowo, to warto wspomnieć, że zwykle trzeba przejść wstępną weryfikację oraz podpisać umowę (nie zawsze).

Podejmując współpracę z marketplacem, warto zwrócić uwagę i podpytać o działania administratorów serwisu w celu przyciągnięcia klientów, przejrzeć treści na ich social mediach, sprawdzić jakość reklam, częstotliwość organizowanych akcji promocyjnych i ogólną popularność serwisu w sieci. Zwróć również uwagę na dostępne produkty w ofercie marketplacu oraz ich ilość. Niektóre serwisy mają przewagę jednych produktów na przykład biżuterii lub mieszają produkty vintage z handmade. Zastanów się, do jakiej grupy docelowej trafia taka platforma i czy Twoje produkty wpisują się w jej asortyment, a także co najważniejsze czy chcesz być częścią tego miejsca.

Popularne platformy sprzedażowe z handmade oraz te, które warto sprawdzić:

pakamera.pl

art-madam.pl

decobazaar.com

rudaklara.pl

artistroom.pl

artillo.pl

kuferart.pl

malafabryczka.pl

pinkpillow.com.pl

artyferia.pl

damitu.pl

Etsy.com (serwis zagraniczny, ale dostępny również w języku polskim)

allegro.pl / allegrolokalnie.pl

olx.pl

 

Jarmarki - Grafika

 

TARGI I JARMARKI RĘKODZIELNICZE

Rękodzielnik może również wystawiać swoje produkty na targach i jarmarkach, które odbywają się w całej Polsce. Kalendarz nadchodzących wydarzeń rękodzielniczych możesz śledzić w naszym kalendarzu:

Ważne!

Nie wszystkie targi są darmowe, a nawet spora większość jest płatna. Trzeba wcześniej zgłosić się do organizatora jarmarku w celu opłacenia i zajęcia miejsca. Dobrze dopytać się także, co wchodzi w cenę – budka, namiot, stoliki, a może nic i samemu trzeba sobie zapewnić te rzeczy?

 

Sklep stacjonarny Handmade - Grafika

 

SKLEPY STACJONARNE Z RĘKODZIEŁEM I NIE TYLKO

To pomysł dla rękodzielników, którzy zastanawiaj się, czy sprzedaż rękodzieła może odbywać się tylko w internecie? O tuż nie!

W całej Polsce istnieje mnóstwo sklepów stacjonarnych z rękodziełem, a także sklepy z pamiątkami, prezentami, produktami regionalnymi czy Zero Waste. Takie sklepy również podejmują współpracę z Twórcami. Wystarczy zastanowić się, gdzie może pasować nasz produkt i poszukać w internecie danych kontaktowych do sklepu. Warto skontaktować się i podpytać o ewentualną współpracę oraz zasady tej współpracy.

Ważne!

Sklepy stacjonarne z rękodziełem zwykle działają na zasadach komisu, czyli przyjmują Twoje przedmioty i wystawiają w swoim sklepie, a zapłatę otrzymujesz dopiero po ewentualnej sprzedaży. Jeśli nie będzie sprzedaży, możesz zażądać zwrotu swoich produktów.

Większość sklepów prowadząc działalność, najpewniej będzie chciało rachunek/fakturę za zakupione od Ciebie produkty.

 


Instytucje kultury - Grafika

 

WSPÓŁPRACA Z FIRMAMI I INSTYTUCJAMI

Tworzysz produkty związane z danym regionem, nawiązujące do sztuki ludowej? Może muzeum lub inna instytucja kulturalna byłaby chętna do podjęcia z Tobą współpracy i zaprezentowania Twoich dzieł.

Tworzysz produkty, które świetnie pasują na prezent? Coraz więcej firm obdarowując swoich pracowników, stawia na oryginalność prezentów i dlatego wybiera rękodzieło.

Tworzysz coś fajnego i uważasz, że może sprawdzić się jako dodatek lub forma podziękowania? Salony beauty lubią obdarowywać klientki drobnymi, aczkolwiek unikalnymi prezentami.

Hotele, Bary, Restauracje i wiele innych firm podejmuje współprace z rękodzielnikami.

Rękodzieło to jakość i oryginalność – coraz więcej ludzi to docenia.

Ty również uwierz w siebie i spróbuj!

 

Kursy online - Grafika

 

KURSY I WARSZTATY

Jesteś rękodzielnikiem z doświadczeniem lub masz “fach w rękach”, nie bój się stać nauczycielem i pokazać innym osobom dane techniki czy sposoby tworzenia dekoracji. Coraz mniej ludzi jest technicznych i z chęcią uczęszczają na warsztaty szycia, szydełkowania, tworzenia z gliny i innych rękodzielniczych technik. Od dawna wiadomo, że rękodzieło to również świetny sposób na wyciszenie i odprężenie się. Nauka w przyjemnej atmosferze, w gronie fajnych nowo poznanych ludzi, to podwójna radość.

Firmy coraz chętniej zamiast zwykłych imprez integracyjnych, organizują swoim pracownikom kreatywne warsztaty między innymi z rękodzieła.

Nie wierzysz? Sprawdź Feblik.pl

Ale zaraz zaraz, mówimy tylko o warsztatach stacjonarnych, a co z kursami online które można stworzyć i sprzedawać w dziesiątkach, setkach czy tysiącach? Proste kursy typu: Od czego zacząć makramę? czy Jak zrobić torebkę ze sznurka? i tym podobne cieszą się sporą popularnością. Pamiętaj, że przy tworzeniu poradników warto być jasnym i konkretnym w przekazywanej wiedzy, tak aby trafiać zarówno do osób zaawansowanych, jak i tych początkujących.

 

Blog i Vlog - Grafika

 

BLOGOWANIE I PORADNIKI WIDEO (VLOGGING)

Czy kochasz rękodzieło i lubisz się dzielić ze swoimi obserwatorami relacjami zza kulis swojej pracy? Czemu by nie dzielić się tego typu kadrami i opowieściami dla szerszej publiczności? Zacznij prowadzić Bloga lub Vloga (blog wideo np. na Youtube). Opowiadaj o swoich rękodzielniczych problemach, edukuj swoich czytelników, pokaż proste techniki, aby inni mogli uczyć się od Ciebie.

Choć złota era blogów już minęła i nie są one już tak popularne, jak kiedyś, to w połączeniu z social mediami lub własnym sklepem online nadal są ważną gałęzią marki i miejscem docierania do klientów. Na blogu można zarabiać poprzez Link building, wpisy sponsorowane, Google AdSense, programy partnerskie i sieci afiliacyjne. Nie musisz korzystać z tego wszystkiego i wbrew obiegowej opinii wcale nie musisz reklamować produktów wątpliwej jakości. Decyzje należą tylko i wyłącznie do Ciebie, jeśli korzystasz z jakiegoś produktu i wiesz, że jest dobry, to czemu nie polecić go swoim czytelnikom.

Ważne, aby być fair wobec swoich czytelników lub widzów!

 

PODSUMOWANIE

Mamy nadzieję, że przedstawione pomysły sprawdzą się w Twoim przypadku i pozwolą Ci na przekucie pasji w dochodowy biznes. Wiadomo nic nie dzieje się od razu, dlatego bądź gotowa/y na ogrom pracy i cierpliwość w przemyślanych działaniach, aby dojść do miejsca, o którym marzysz.

 

To jak nadal nie masz pomysłów na zarabianie na swojej pasji?

 

Zostaw Komentarz - Grafika - Sklep pinkpillow

Zostaw Komentarz!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kochasz rękodzieło ?

Zdobądź 5% rabatu na zakupy!

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco z naszymi nowościami ❤

*Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji dotyczących nowości zgodnie z Regulaminem i Polityką prywatności sklepu pink×pillow